Stelde je jezelf de vraag: hoe maak je flashcards? Dan heb je geluk! In dit artikel kan je mee kijken hoe wij flashcards maken om een bepaald onderwerp te leren. Dit doen we aan de hand van de stelling van Pythagoras.
Dit is de gekregen stof
Met de stelling van Pythagoras kan je de schuine zijde van een rechthoekige driehoek berekenen. Een rechthoekige driehoek is een driehoek waarvan altijd twee zijden in een rechte hoek van 90 graden samenkomen en een schuine zijde. De stelling luidt a2 + b2 = c2.
Hoe maak je flashcards?
Als je de gekregen stof leest krijg je allemaal feiten en dingen die je moet weten om alles goed te leren. Dit is het moeilijkste element van het maken van flashcards, maar ook waar je het meest van leert. Dus het is belangrijk dit goed uit te voeren. Voer de volgende stappen uit om de stof om te zetten naar flashcards.
- Probeer van alle feiten een of meerdere vragen te maken
- Beantwoord elke vraag met een kort en bondig antwoord.
Denk er hierbij aan dat je maar één antwoord kan geven als je jezelf overhoort. Hier gaan we later dieper op in. - Bedenk of je eventueel een tekening bij de vraag kan maken. Noteer deze ideeën. Tekeningen helpen je dingen beter onthouden.
- Zet de vragen en antwoorden op de flashcards en maak de eventuele tekening.
De vragen die wij kunnen bedenken met de bovenstaande tekst zijn:
- Wat kan je berekenen met de stelling van Pythagoras?
- Wat is een rechthoekige driehoek?
- Wat is de stelling van Pythagoras?
De antwoorden bij de vragen zijn:
- Wat kan je berekenen met de stelling van Pythagoras?
’De schuine zijde van een rechthoekige driehoek.’
- Wat is een rechthoekige driehoek?
’Een driehoek met twee zijden die een die in een rechte hoek van 90 graden samenkomen en een schuine zijde’
- Wat is de stelling van Pythagoras?
’a2 + b2 = c2’
De vraag ’wat is een rechthoekige driehoek?’ is hier al lastig te beantwoorden met een flashcard. Omdat er veel verschillende manieren bestaan om deze vraag te beantwoorden. Daardoor is het makkelijk om iets over te slaan maar toch het gevoel hebben dat je de vraag goed hebt beantwoord. Dit is wat we bedoelde met het letten op dat je maar één antwoord kan geven. Hier zou je dus meerdere vragen voor kunnen bedenken of de vraag anders stellen dat het een beknopter antwoord wordt.
Wij hebben de vraag herzien en deze nieuwe vraag bedacht: ”Wat is hét kenmerk van een rechthoekige driehoek?”
Hier is het antwoord: ”Er zit een hoek van 90 graden in.”
Tekeningen bij de antwoorden:
- Wat kan je berekenen met de stelling van Pythagoras?
’De schuine zijde van een rechthoekige driehoek.’
’Een aanzicht met huis dat op een schuine helling staat’ (Deze komt aan de kant van het antwoord. Anders geeft het geeft een makkelijke hint.)
- Wat is hét kenmerk van een rechthoekige driehoek?
’Er zit een hoek van 90 graden in.’
’Een thermometer die bijna 100 graden aangeeft’ (Deze komt aan de kant van het antwoord. Anders geeft het geeft een makkelijke hint.)
- Wat is de stelling van Pythagoras?
’a2 + b2 = c2’
’Een stellingkast’ (Deze kan aan de kant van de vraag, een stellingkast geeft geen hint over het antwoord.)