Leren met flashcards

Leren met flashcards is een beproefde methode om de dingen die je moet leren beter te onthouden. Door de dingen die je moeilijk vind op flashcards te schrijven of te tekenen (en het antwoord/oplossing op de achterkant kun je ze makkelijker herhalen, zonder steeds de volledige leerstof door te nemen. Het systeem is zo bedacht dat de moeilijkste vragen steeds weer terug komen. Net zo lang tot je ze net zo goed weet als de makkelijke vragen. Leren met flashcards is dus de ideale manier om hogere cijfers te halen.

Hoe leer je met flashcards?

Leren met flashcards werkt als volgt… Op de voorkant van de flashcard schrijf of teken je iets wat je moeilijk kunt onthouden of steeds fout doet. Bijvoorbeeld een woord in een vreemde taal, een ingewikkelde formule, de tafel van negen, of een definitie die je letterlijk moet weten. Op de achterkant schrijf je het antwoord. Je maakt dus een stapeltje met de moeilijke vragen; dit is “Box 1”. Dit stapeltje ga je, bijvoorbeeld, elke dag of om de dag bestuderen. Na, bijvoorbeeld, een week test je jezelf. Je overhoort als het ware jezelf. Een andere kan dit natuurlijk ook doen. Van iedere vraag die je goed beantwoord, maak je een tweede stapeltje “Box 2”. Deze box leer je dan, bijvoorbeeld, één keer per week. Na verloop van tijd, bijvoorbeeld twee weken, test je wat je nog van “Box 2” weet. De kaarten die je goed hebt onthouden gaan naar “Box 3” en die je fout hebt of bent vergeten, stop je weer in “Box 1”. Hetzelfde doe je met “Box 3”. Kaartjes uit “Box 3” die je goed hebt onthouden kun je ‘droppen’, maar beter is om nog een “Box 4” of “Box 5” te maken. Een kaart die je dropt, ken je goed en hoef je dus niet meer te leren. Belangrijk is om een vraag niet te vroeg te droppen, vandaag dat een “Box 4” en “Box 5” zeker aan te raden zijn.

De voordelen van studeren met flashcards

De moeilijkste kaarten zitten altijd in “Box 1”, dus die bestudeer je het vaakst. De flashcards in “Box 4” en “Box 5” ken je al vrij goed, dus daaruit hoef je minder vaak te leren. Kort samengevat: fout antwoorden gaan altijd terug naar “Box 1” en goede antwoorden schuiven een stapeltje op.

Je kunt de stapeltjes die je denkt te weten beter te vaak bestuderen dan te weinig, zo begin je erg zelfverzekerd aan je examen of proefwerk en kun je een goede start maken met het behalen van hogere cijfers.

Over Sebastian Leitner

De credits voor deze super eenvoudige, doch zeer efficiënte manier van leren, gaan naar de Duitser genaamd Sebastian Leitner (1919 – 1989). Hij liet zich inspireren door de onderzoeken van een landgenoot, professor Herman Ebbinghaus (1850 – 1909), die de vergeetachtigheid van de mens schematisch in kaart bracht. Wat iedereen eigenlijk al wist – namelijk dat een mens steeds meer vergeet naarmate de tijd verstrijkt – heeft hij wetenschappelijk onderbouwd d.m.v. een ‘vergeetcurve’. De bevindingen van Ebbinghaus combineerde Leitner met het principe van de ‘spaced repetition’ dat een andere professor (Mace, 1932) opschreef in het boek ‘Psychology of Study’. Het resultaat was zijn eigen boek ‘So lernt men lernen’ (Zo leer je leren, 1970) was een heuse bestseller, waarin Leitner het leren met flashcards introduceerde. Later werd die bekend als de ‘Leitner-methode’.

Hoeveel flashcards kan ik het best bestellen?

Waarom flashcards met een pen schrijven?

De beste manier om je flashcards te maken is door ze zelf te schrijven. Old school; met pen en papier. Waarom? Ten eerste omdat je dan eens even niet met je smartphone, laptop of tablet bezig bent. Maar nog veel belangrijker is het feit dat je dingen beter onthoudt als je het opschrijft en/of tekent dan als je het typt. Neurowetenschappers hebben namelijk aangetoond dat er tijdens het schrijven een uniek hersencircuit actief is. Dit gebied werd tijdens het typen niet of nauwelijks geactiveerd.

Bij het opschrijven moet je bovendien nadenken wat en hoe je het gaat opschrijven, zodat je het goed kunt terug leren. Tijdens het selecteren en opschrijven ben je in feite al een beetje aan het studeren.

Ook bij kinderen die nog niet kunnen lezen of schrijven zijn allerlei testen gedaan waaruit blijkt dat de herkenning van een letter of symbool groter is als ze het al eens op een blanco vel papier hebben nagetekend. Bij hen konden ze meer hersenactiviteit waarnemen dan bij de kinderen die alleen hadden gekeken hoe je de letter moet schrijven of de letter mochten intypen.

Hey jij daar.. Connect en leer slimmer met Flashcardshop.nl

Leer als eerste over onze nieuwste trends en ontvang exclusieve deals

Wordt gebruikt in overeenstemming met ons privacybeleid